• 1396/01/18 - 17:11
  • تعداد بازدید خبر : 85
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

هفتم آوریل، روز جهانی بهداشت

افسردگی: بیایید گفت و گو کنیم

هفتم آوریل مصادف با هجدهم فروردین ماه، سالگرد تأسیس سازمان بهداشت جهانی، هر ساله به عنوان روز جهانی بهداشت گرامی داشته‌ می‌شود.

این روز فرصت مغتنمی را برای انجام اقدامات حول معضلات بهداشتی که سبب نگرانی در سطح جهانی شده است، فراهم می‌آورد.

موضوع پویش امسال WHO ، افسردگی است؛ که در واقع در دهم اکتبر 2016 روز جهانی سلامت روان آغاز شده و شعار آن "بیایید حرف بزنیم" است.

افسردگی یک اختلال شخصیتی است که با حداقل دو هفته غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقمندی به فعالیت‌هایی که معمولاً لذت بخش است و ناتوانی در انجام امور روزمره همراه است . علاوه بر این افراد مبتلا به افسردگی معمولاً علائم ذیل را دارند:

ازدست دادن انرژی، تغییر در اشتها، کم خوابی یا خواب زیاد، اضطراب، کاهش تمرکز، تردید، بی قراری، احساس بی ارزشی، احساس گناه یا نا امیدی و افکار خود آزاری و یا خودکشی.

افسردگی همه سنین، همه سطوح زندگی وهمه کشورها را در برمی‌گیرد. این امر باعث اضطراب روانی و تاثیر برتوانایی افراد حتی در انجام ساده‌ترین کارهای روزمره می‌شود و پیامدهای مخربی در روابط خانوادگی و دوستانه ایجاد می‌کند و عدم توانایی در ادامه زندگی را سبب می شود. بدترین حالت افسردگی، می تواند منجر به خودکشی شود، متأسفانه درحال حاضر دومین علت اصلی مرگ ومیر افراد 29-15 سال خودکشی ناشی از افسردگی است .

در عین حال، خوشبختانه افسردگی می‌تواند پیشگیری و درمان شود. شناخت بهتر از ماهیت افسردگی، چگونگی پیشگیری و درمان، سبب می‌شود فرد به جای حس ننگ و بدنامی به دنبال کمک و راهنمایی باشد.

اطلاعاتی در مورد افسردگی:

· در سرتا سر جهان اختلالات روانی شایع در حال افزایش است. بین سال‌های 1990 و 2013 تعداد افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است.

· نزدیک به 10 درصد ازجمعیت جهان تحت تاثیر یک یا هر دو نوع این شرایط هستند. افسردگی به تنهایی 10 درصد از سال‌های عمر از دست رفته بخاطر ناتوانی را در جهان به خود اختصاص داده است.

· در شرایط غیر منتظره و کشمکش‌های پیش رو یک نفر از هر پنج نفر در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار دارند.

· افسردگی خطر ابتلا به دیگر بیماری‌های غیر واگیر، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، متقابلاً نیز بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد .

· افسردگی پس از زایمان در زنان باردار می‌تواند در روند رشد نوزادان تاثیر گذارد .

· در بسیاری از کشورهای جهان حمایت و پشتیبانی در دسترس برای افراد مبتلا به اختلالات روانی بسیار کم است یا وجود ندارد. حتی در کشورهای با درآمد بالا، حدود 50 درصد از افراد مبتلا به افسردگی درمان نمی‌شوند .

· عدم وجود درمان برای اختلالات روانی شایع، هزینه‌های بالای اقتصادی را به بار می‌آورد : شواهد جدید از یک مطالعه انجام شده به سفارش WHO نشان می‌دهد که افسردگی و اختلالات اضطرابی به تنهایی سالیانه هزینه‌ای بیش از یک تریلیون دلار دارد.

این در حالی است که افسردگی می‌تواند بطور موثری پیشگیری و درمان شود؛ و اولین قدم صحبت و گفتگو است.

  • گروه خبری : اخبار بیمارستان امیرالمومنین
  • کد خبر : 25281
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1396/01/18 17:11